lørdag 19. januar 2013

Romjul på Rjukan

Mellom familiejul og sportsklatring i Tyrkia, var jeg på Rjukan. Her er CR med bilder, dag for dag fra de tre dagene med klatring i isdalen.

På: Endre, Lars Martin, Mr. Smith og meg

S&D: Nytur i IceParken++, linkup mellom Lipton directog Lipton, diverse dws-buldere ved Rjukanbadet og testing av Syla

Onsdag 26. desember



Jeg er i Rjukan klokken ti på formiddagen, og har avtalt å klatre med en brite fra Old School Hostel. Vi drar for å teste kunstisen i IceParken, som nylig har åpnet med fri tilgang for alle klatrere. Fra broa ser isen bratt og skummel ut, men i froskeperspektiv nede i juvet virker alt med en gang mindre frastøtende. Det er da jeg ser en mulig linje helt i høyrekant av fosserekken. En delvis fritthengende søyle, med forbindelse via et sva ca ti meter over bakken. Vi bestemmer oss i alle fall for å klatre linja, og den viser seg å by på nydelig, vertikal klatring over to taulengder. Andre taulengde leder Mr. Smith, og traverserer tilbake inn til de andre linjene til venstre. Vi døper ruta The Script, WI 5, etter et band jeg ikke har noe som helst forhold til.

Enkel adkomst...

The Script WI5. Foto: Mikkel Overgaard

Torsdag 27. desember




Lars Martin og Endre kommer til Rjukan onsdag kveld. Begge er gira på Lipton, og sammen drar vi nettopp dit torsdag morgen. Starten av Lipton er ikke fryst, så vi ender opp med å starte opp Lipton direct. Endre leder første taulengde, og tar hele taulaget opp på en liten hylle med overhengende istapper på alle kanter. Imens finner jeg ut at jeg har glemt hodelykta...

Lipton starter til venstre,  mens Lipton direct går rett opp


Endre rensker opp i overhengende istapper på første taulengde

Spindrift

Neste taulengde var min egen. Jeg ønsket å fortsette opp Lipton direct, men isen i risset og mangel på fjellsikringer tvang meg raskt tilbake inn i originalruta. For å hindre taudrag og sikre stramt tau for andremennene på utsatt pendelpotensiale, lagde jeg stand under taket og før traversen, cruxet på Lipton. Lars Martin ledet senere denne taulengden stødig, og vi klatret siste taulengde i delvis mørke. Med ryggen mot fjellveggen bak ble vertikal isklatring forvandlet til enkel kaminstemming. Deretter rappell ned i mørket med -1 hodelykt. Avslutning av dagen på Rjukanbadet.

Andre taulengde opp Lipton direct. Deretter til venstre på tynt sva og inn i Lipton

Kjølig på hengende stand i hula

Fredag 28. desember

Helt til slutt kommer noen bilder fra det egentlige prosjektet for dagene på Rjukan, Syla. Det ble ingen send, og Syla forblir et uklatret prosjekt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar