tirsdag 12. juni 2012

Nyturer på Kvam

Sist uke, etter jeg hadde kommet hjem fra USA, rakk jeg å gå to førstebestigninger på klatrefeltet Kvam utenfor Sogndal. "Passiv Dødshjelp" er en variant av tradruta "Aktiv Dødshjelp", med en spektakulær slutt ut et bratt tak. Etter å ha kjent på de relativt stive Yosemite-gradene vil jeg nødig overgradere, men sandbager heller ikke når jeg setter den i grad 8. Både nyturen og orginalruta fortjener repetisjoner!

Jeg fikk også med meg Anders F på DWS-prosjektet mitt. I hele vinter har jeg sittet og sett på denne linja gjennom kjøkkenvinduet. Linja, eller bulderet som det strengt tatt er, går ut en bratt bulk på øya utenfor Kvam. Da vi fikk tak i en båt var det første jeg gjorde å pusse takene, og jeg fant raskt ut at det var mulig. Dog så det hardt ut i en tauklatrers øyne. Etter et forsøk som endte i vannet tidligere i vår, var det deilig å kunne gå det i andre forsøk, før Anders. Han skled dessverre av med en våt hæl på sitt andre forsøk, men han har forsikret om at han kommer tilbake for å gå det senere. Navnet ble "Jolly Roger" etter piratflagget vi heiste på øya tidligere i vår (kan sees på det nederste bildet). Som tauklatrer er det vanskelig å fastsette grad, men Anders var enig i området 7A+/7B. 7A+, så har jeg ikke overgradert! Fet linje er det uansett, og den fortjener repetisjoner. Hør med meg om båt :)



OG... sjekk ut Millet's blog med et innlegg fra Yosemite http://goo.gl/nNo7k


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar